جدول وزن ورق روغنی

جدول وزن ورق روغنی

ورق روغنی، یکی از محصولات فولادی پرکاربرد در صنایعی مانند خودروسازی، لوازم خانگی، مبلمان اداری و غیره است. پایه‌ تولید این محصول، ورق سیاه است که تحت فرآیندهای نورد سرد، بازپخت هیدروژنی و … قرار گرفته و در آخر روغن‌کاری و پرداخت می‌شود. به دلیل سطح روغنی این ورق، ظاهر آن براق‌تر از دیگر انواع ورق بوده که سبب زیبایی ظاهری آن نیز می‌شود. ورق روغنی عمدتا در ضخامت‌های پایین تولید می‌شود و قیمت نسبتا بالاتری در مقایسه با دیگر انواع ورق دارد. وزن این محصول نیز به ضخامت و عرض آن بستگی دارد. توجه به جدول وزنی ورق روغنی پیش از خرید آن ضروری بوده و احتمال خطای خرید را از میان می‌برد. 

در این مطلب به عوامل موثر بر وزن ورق روغنی پرداخته و جدول وزنی مهم‌ترین انواع آن را می‌آوریم.

عوامل موثر بر وزن ورق روغنی 

مهم‌ترین عامل موثر بر وزن ورق روغنی، چگالی آلیاژ آن است. هرچه آلیاژ ورق، چگالی سبک‌تری داشته باشد، وزن آن کمتر خواهد بود. به‌طور معمول، ورق‌هایی که در آن‌ها از آلیاژهای کم‌کربن‌تر با درصد آهن پایین‌تری استفاده شده باشد، وزن پایین‌تری نیز دارند. هرچه درصد گازهای یک آلیاژ بیشتر باشد نیز وزن آن کاهش می‌یابد. بااین‌حال با نگاهی به جدول وزنی ورق روغنی متوجه می‌شویم که اختلاف چگالی آلیاژهای فولادی به‌اندازه‌ای اندک است که تنها خود را در اوزان بالا نشان می‌دهد. بنابراین به‌طور متوسط، این شاخص را برابر با ۷٫۸۶ گرم بر سانتی‌متر مکعب در فرمول‌های محاسبه‌ی وزن ورق یا رول‌های تولیدی در نظر می‌گیرند.

فرمول محاسبه‌ی وزن ورق‌های فولادی به شرح زیر است:

  • ضخامت ورق × عرض ورق × طول ورق × ۷٫۸۶ = وزن ورق

در فرمول فوق، ضخامت ورق به میلی‌متر، عرض و طول به متر و وزن آن بر حسب کیلوگرم هستند. البته هر تولیدکننده، جدول وزنی ورق روغنی مخصوص به خود را ارائه می‌دهد. دلیل این موضوع، تفاوت محصولات برندهای مختلف، از نظر عرض یا طول است.

وزن ورق روغنی

در جداول وزنی کارخانه‌ها، گاهی تنها به ذکر اعداد ضخامت و وزن اکتفا می‌شود. همچنین وزن محصولاتی که به‌صورت رول به بازار عرضه می‌شوند، گاهی برحسب وزن بر واحد طول اعلام می‌شود. در این حالت، در فرمول ذکرشده، عدد طول حذف می‌شود.

جدول وزن ورق روغنی

در جدول زیر وزن پرکاربردترین انواع ورق روغنی تولید شده در کشور را خلاصه کرده‌ایم.

ردیفطول (متر)عرض (متر)ضخامت (میلی‌متر)وزن (کیلوگرم)
۱۲یک۰٫۵هشت
۲۲٫۵۱٫۲۵۰٫۵‍‍‍۱۲٫۵‍‍
۳دویک۰٫۶۹٫۶
۴۲٫۵۱٫۲۵۰٫۶۱۵
۵دویک۰٫۷۱۱٫۲
۶۲٫۵۱٫۲۵۰٫۷۱۷٫۵
۷دویک۰٫۸۱۲٫۸
۸۲٫۵۱٫۲۵۰٫۸۲۰
۹دویک۰٫۹۱۴٫۴
۱۰۲٫۵۱٫۲۵۰٫۹۲۲٫۵
۱۱دویکیک۱۶
۱۲۲٫۵۱٫۲۵یک۲۵
۱۳دویک۱٫۲۵۲۰
۱۴۲٫۵۱٫۲۵۱٫۲۵۳۱٫۲۵
۱۵دویک۱٫۵۲۴
۱۶۲٫۵۱٫۲۵۱٫۵۳۷٫۵
۱۷دویکدو۳۲
۱۸۲٫۵۱٫۲۵دو۵۰
۱۹دویک۲٫۵۴۰
۲۰۲٫۵۱٫۲۵۲٫۵۶۲٫۵

این جدول وزنی ورق روغنی ، وزن شیت را ارائه می‌کند. برای محاسبه‌ وزن رول هریک از این ورق‌ها، لازم است مساحت آن را به مساحت هر یک از این ورق‌ها تقسیم کرده و حاصل آن را در وزن آمده در جدول، ضرب کنید.

مجموعه فولادینو، یکی از اصلی‌ترین مراجع استعلام قیمت و فروش ورق روغنی در کشور ما است. این وب‌سایت امکان خرید این محصول با قیمت مقرون‌به‌صرفه و ارسال سریع از بهترین برندهای کشور را میسر کرده است. به‌منظور دریافت جدول وزنی ورق روغنی هر یک از برندهای معتبر کشور، با کارشناسان ما در تماس باشید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *