لوگو کارخانه فولاد شاهین بناب

کارخانه فولاد شاهین بناب

آشنایی با کارخانه فولاد شاهین بناب

شرکت آذر فولاد امین، از شرکت‌های تولید کننده میلگرد و مقاطع فولادی می‌باشد که در سال ۱۳۹۱، در منطقه شرکت فولادی صنعت بناب که با نام تجاری فولاد شاهین بناب فعالیت می‌کند در سال ۱۳۸۳ و در زمینی به متراژ ۱۴۰ هکتار تاسیس شد. شرکت شاهین بناب یکی از شرکت‌های بزرگ در زمینه تولید محصولات فولادی است که از چندین شرکت مختلف در دو زیرمجموعه اصلی کارخانجات ذوب و نورد تشکیل شده است. همچنین این شرکت شامل قسمت‌های مختلف دیگری مانند سایت اکسیژن پلنت به منظور تولید اکسیژن مصرفی کارخانجات و سایت اختصاصی جهت فراوری قراضه در داخل مجموعه می‌باشد. امکانات سخت‌افزاری و زیربنایی ایده‌آل از جمله دسترسی راحت و آسان به جاده اصلی، خط راه‌آهن، خطوط انتقال آب و گاز و نیروگاه برق اختصاصی از مزیت‌های بزرگ این شرکت می‌باشد. ارائه محصول با کیفیت، بالا بردن ظرفیت تولید، جلب رضایت مشتری و اهمیت دادن به مسائل محیط زیستی نیز از جمله اهداف و چشم‌انداز‌های این کارخانه می‌باشد.

کارخانه فولاد شاهین بناب

کارخانجات ذوب و نورد شاهین بناب

کارخانجات نورد این شرکت شامل هفت خط نورد بوده که توانایی تولید انواع میلگرد در گرید‌های مختلف A2، A3، A4 و همچنین انواع مفتول‌های آلیاژی، نبشی، ناودانی و سایز‌های مختلف تیرآهن را دارا می باشد. کارخانجات ذوب این مجموعه نیز شامل یک خط ذوب با کوره‌های القایی با ظرفیت ۱۸۰ هزار تن و یک خط ذوب با استفاده از کوره قوس الکتریک با ظرفیت ۳۲۰ هزار تن است که به تولید انواع شمش‌های فولادی و آلیاژی می پردازد.ظرفیت تولید سالانه کارخانه شاهین بناب در بخش نورد گرم حدود یک میلیون و نهصد هزار تن و در بخش ریخته‌گری حدود ۵۰۰ هزار تن در سال می‌باشد که با این حجم از تولید در میان شرکت‌های خصوصی، رتبه اول و در بین کل شرکت های تولید کننده محصولات فولادی مقام چهارم را دارا می‌باشد.

محصولات کارخانه شاهین بناب

همانطور که پیشتر اشاره کردیم محصولات مجموعه شاهین بناب در خط نورد گرم، شامل انواع میلگرد آجدار در گرید های مختلف و در اندازه های ۸ الی ۳۲، انواع نبشی، ناودانی، تیرآهن و مفتول‌های آلیاژی می‌شود. در بخش ذوب نیز محصول اصلی این شرکت شمش فولادی می باشد که در ابعاد ۱۵۰ در ۱۵۰، ۱۲۵ در ۱۲۵ و به طول ۶ تا ۱۲ متر تولید می‌شوند. مجموعه شاهین بناب با توجه به دو بخش نورد و ذوب جزو محدود کارخانجاتی می باشد که توانایی تولید انواع میلگرد‌ها و سایر مقاطع فولادی را دارا می باشد و می تواند پکیج کاملی از محصولات را ارائه دهد.

پروژه‌ها و طرح‌های توسعه کارخانه شاهین بناب

مجموعه شاهین بناب به منظور کامل کردن چرخه تولید محصولات خود و برطرف کردن نیاز‌های منطقه، در حال بررسی و اجرای پرژه‌هایی می باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می توان به تولید آهن اسفنجی به ظرفیت سالانه ۱٫۵ میلیون تن، تولید شمش فولادی با ظرفیت تولید ۱ میلیون در سال، دو خط نورد گرم مقاطع سنگین و نیمه‌ سنگین فولاد به ظرفیت ۱ میلیون تن در سال و تاسیس کارخانه آهک و سیلیس اشاره کرد.