لوگو کارخانه فولاد خراسان (نیشابور)

کارخانه فولاد خراسان (نیشابور)

معرفی کارخانه فولاد خراسان (نیشابور)  

کارخانه فولاد خراسان در سال ۱۳۶۹ در اداره ثبت استان خراسان با شماره ثبت ۶۵۸۱ به ثبت رسید. کارخانه فولاد خراسان در شمال غرب شهرستان نیشابور احداث شده است از  این رو، محصولات این کارخانه، مانند میلگردهای ساده و آجدار، به میلگرد نیشابور معروف هستند.
یکی از دلالیل محبوبیت محصولات کارخانه فولاد خراسان، کیفیت بالای آن‌ها است. بسیاری از تجهیزات کارخانه فولاد خراسان، در سال ۱۳۷۵ با عقد قراردادی به ارزش ۱۵۲ میلیون دلار، از شرکت معتبر دانیلی خریداری شده است. وجود این تجهیزات پیشرفته و امروزی، به کارخانه فولاد نیشابور این امکان را داده است تا محصولاتی در سطح بین‌المللی و قابل رقابت با کارخانجات روز دنیا تولید کند. این مجتمع در سال ۱۳۸۱ توانست صادرات محصولات خود را آغاز کند و در قدم اول، با همسایه شمالی خود یعنی کشور ترکمنستان، معاملاتی انجام دهد.
مجتمع فولاد خراسان را به نوعی، مهم‌ترین کارخانه تولید فولاد در شرق و شمال شرق کشور به حساب می‌آورند.

کارخانه فولاد خراسان (نیشابور)

واحدهای تولیدی فولاد خراسان (نیشابور) 

فولاد خراسان از جمله کارخانجات داخلی است که توانایی شمش ریزی و تامین مواد مورد نیاز جهت تولید محصول نهایی را در مجمومه خود دارا می‌باشد. از جمله واحدهای تولیدی این مجموعه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

واحد گندله سازی 

واحد گندله سازی فولاد خراسان (نیشابور) از چهار بخش عمده تشکیل شده است که عبارتند از :

  • بخش خردایش
  • بخش مخلوط سازی
  • گوی سازی
  • پخت

پس از رسیدن مواد اولیه از کارخانه‌های سنگ معدن عبور از مرحله خردایش، مقدار کمی بنتونیت به عنوان عامل چسبنده به مواد اضافه می‌شود و در مرحله بعد با استفاده از گوی‌های دوار، گندله‌های ابتدایی ساخته می‌شوند. پس از ساخته شدن گندله، به منظور حذف ناخالصی‌ها و افزایش استحکام فشاری گندله، از کوره‌های پخت کمک گرفته می‌شود. حجم تولید گندله فولاد خراسان (نیشابور) ۲٫۵ میلیون تن در سال می‌باشد.

واحد احیای مستقیم 

واحد احیای مستقیم فولاد خراسان (نیشابور) علاوه بر تولید آهن اسفنجی در خطوط ۱ و ۲ خود، به تولید بریکت نیز می‌پردازد. بریکت تولید شده هم به صورت شارژ اولیه در خود کارخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم به عنوان پیش‌ماده به کارخانجات مرتبط فروخته می‌شود. میزان تولید آهن اسفنجی در فولاد خراسان (نیشابور) به حدود ۱٫۶ میلیون تن در سال می‌رسد.

واحد ذوب 

واحد ذوب فولاد خراسان (نیشابور) با ظرفیت تولید ۱.۴ میلیون تن شمش فولادی در سال، یکی از مهم‌ترین تامین‌کنندگان مواد اولیه آهنی و فولادی در کشور می‌باشد. استفاده از کوره‌های قوس الکتریکی پیشرفته و دمش استاندارد سوخت و هوا به کوره، باعث شده است که شمش‌های تولیدی از آهن اسفنجی و آهن قراضه در کارخانه فولاد خراسان (نیشابور) از کیفیت خیلی بالایی برخوردار باشند.

واحد نورد گرم

حدود ۶۰۰ هزارتن انواع مقاطع آهنی سبک و نیمه سنگین نظیر میلگرد، نبشی، ناودانی و تسمه در واحد نورد گرم کارخانه فولاد خراسان (نیشابور) تولید می‌شود. می‌توان گفت شناخته‌شده‌ترین محصول کارخانه فولاد خراسان (نیشابور)، میلگرد آجدار می‌باشد که در بازار کنونی کشور، با نام میلگرد نیشابور به فروش می‌رسد.
علاوه بر واحدهای فوق، مجتمع فولاد خراسان (نیشابور) دارای واحدهایی نظیر پشتیبانی، اتوماسیون و ابزار دقیق نیز می‌باشد.

محصولات کارخانه فولاد خراسان (نیشابور)

همانطور که پیش‌تر نیز در این صفحه گفته شد، مجتمع فولاد خراسان (نیشابور) علاوه بر محصولات نهایی، به دلیل دارا بودن کوره‌های شمش‌ریزی، توانایی تولید محصولات نیمه نهایی را نیز دارد. پس به طور خلاصه می‌توان گفت که کارخانه فولاد خراسان (نیشابور) تامین کننده محصولاتی نظیر گندله، بریکت و شمش فولادی را به عنوان محصولات نیمه نهایی برای کارخانجات مشابه است.
محصولات زیر نیز بخش عمده محصولات واحد نورد گرم را تشکیل می‌دهند.

شرکت‌های تابعه

کارخانه فولاد خراسان (نیشابور) به واسطه حجم تولید و کیفیت بالای خود و با توجه به اینکه توانسته است سهم قابل توجهی از اقتصاد بازار آهن را به خود اختصاص دهد، دارای شرکت‌های تابعه‌ی معتبری می‌باشد. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرکت بین‌المللی تولید و توسعه مواد فلزی (ایمپادکو)
  • شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق کشور
  • شرکت کشت و صنعت مروارید دشت سلامی

همچنین مجتمع فولاد خراسان (نیشابور) یکی از سهامداران بزرگ در شرکت‌های بزرگی نظیر صنایع آهن و فولاد طوس و نوین الکترود اردکان می‌باشد.

سهام فولاد خراسان (فخاس)

در جدول زیر وضعیت سهام فولاد خراسان با نماد بورسی فخاس در سال ۱۳۹۹ را مشاهده می‌کنید.