لوگو کارخانه جهان فولاد سیرجان

کارخانه جهان فولاد سیرجان

مشخصات کلی کارخانه جهان فولاد سیرجان

در سال ۱۳۸۸، شرکت جهان فولاد سیرجان در شهر سیرجان، کیلومتر ۵۰ جاده شیراز و با هدف اولیه تولید ۶ میلیون تن محصولات فولادی در سال تاسیس شد. این شرکت در ابتدا توسط شرکت توسعه و آبادانی کرمان که زیر‌مجموعه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران است تاسیس شد، اما در ادامه و با تغییر و تحولاتی که در سهامداران به وجود آمد، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و شرکت‌‌های وابسته توانستند ۵۱ درصد از سهام را به دست آورده و به عنوان سهامدار اصلی فعالیت کنند. مابقی سهام نیز متعلق به شرکت ملی صنایع مس ایران می‌باشد.
از جمله اهداف و برنامه‌های مهم کارخانه جهان فولاد سیرجان، تاسیس ۷ کارخانه به صورت زیر می‌باشد. ۲ کارخانه احیا به منظور تولید آهن اسفنجی با ظرفیت ۲ میلیون تن در سال، ۲ کارخانه ذوب و ریخته‌گری با ظرفیت تولید ۲ میلیون تن شمش فولادی در سال و ۳ کارخانه نورد و فولاد آلیاژی، برای تولید محصولات نوردی و آلیاژی، با ظرفیت تولید ۲ میلیون تن در سال اشاره کرد.

کارخانه جهان فولاد سیرجان

محصولات کارخانه جهان فولاد سیرجان

محصولات اصلی کارخانه جهان فولاد سیرجان را انواع آهن اسفنجی، شمش بیلت، بریکت سرد و انواع میلگرد تشکیل می‌دهند که در ادامه به بررسی این محصولات پرداخته و توضیحاتی درباره آن‌ها خواهیم داد.

آهن اسفنجی

بعد از عملیات احیای مستقیم بر روی گندله، آهن اسفنجی تولید می‌شود. درجه متالیزاسیون آهن اسفنجی کارخانه جهان فولاد سیرجان، ۹۲ درصد بوده و در فولاد‌ سازی‌های کل کشور استفاده می‌شود.

شمش بیلت

شمش‌های بیلت کارخانه جهان فولاد سیرجان در مقطع‌های ۱۳۰ در ۱۳۰، ۱۵۰ در ۱۵۰ و ۱۸۰ در ۱۸۰ و در طول‌های ۶ تا ۱۲ متر تولید می‌شوند.

بریکت سرد

جهت تهیه و تولید بریکت سرد، نرمه آهن اسفنجی با استفاده از چسب مخصوص، به شکل خشته منسجم پرس شده و از آن جهت شارژ در کوره‌های فولادسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابعاد بریکت تولیدی این کارخانه ۳ در ۳ در ۵ سانتی‌متر می‌باشد.

میلگرد

میلگرد آجدار مارپیچ (آج ۳۴۰)، میلگرد آجدار جناغی (آج ۴۰۰) و میلگرد ساده (س ۲۴۰) سه محصول اصلی این کارخانه می‌باشند که براساس استاندارد ملی به شماره ۳۱۳۲ و در سایز‌های ۸ الی ۳۲ میلی‌متر تولید می‌شوند. این شرکت همچنین توانایی تولید میلگرد آجدار جناغی به روش عملیات حرارتی (Quench-Temper) به جهت افزایش خواص مکانیکی را نیز دارا می‌باشد. علامت‌ اختصاری میلگرد‌های این کارخانه نیز SJSCO می‌باشد که این میلگرد را نسبت به سایر میلگرد‌های بازار متمایز می‌کند.

پروژه‌های شرکت جهان فولاد سیرجان

از کارخانه‌های در حال ساخت این مجموعه می توان به کارخانه احیاء مستقیم شماره ۲ سردار شهید شول اشاره کرد که با هدف تولید آهن اسفنجی به ظرفیت یک میلیون و هفتصد هزار تن در سال با استفاده از تکنولوژی میدرکس و ایجاد اشتغال برای ۴۰۰ نفر و همچنین کارخانه فولادسازی شماره ۲ با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و سیصد هزار تن انواع بلوم و شمش فولادی با استفاده از تکنولوژی کوره قوس الکتریکی اشاره کرد. دو پروژه کارخانه فولاد آلیاژی بردسیر با ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن شمش فولادی و کارخانه تولید لوله‌های بدون درز با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن لوله در سال، از پرو‌ژه‌های در حال مطالعه و آینده این شرکت می‌باشند.
سه پروژه کارخانه احیا مستقیم شماره ۱ سردار شهید الله دادی با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن آهن اسفنجی در سال  به وسیله روش میدرکس، کارخانه بریکت سازی شهید عبدالمهدی مغفوری با ظرفیت تولید ۱۲ تن بریکت سرد در ساعت و کارخانه فولاد سازی شماره ۱ سردار شهید زندی نیا با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن شمش فولادی با استفاده از کوره قوس الکتریکی نیز از پروژه‌های در حال بهره برداری و استفاده مجموعه جهان فولاد سیرجان می‌باشند.

اهداف و چشم‌انداز‌های کارخانه جهان فولاد سیرجان

تولید انواع مقاطع فولادی طویل با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، توسعه اقتصادی کشور و منطقه، رعایت مسائل زیست‌ محیطی، تبدیل شدن به یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید کننده در منطقه و کامل کردن زنجیره فولاد در منطقه گل گهر از اهداف و چشم‌انداز‌های شرکت جهان فولاد سیرجان می‌باشد.