لوگو کارخانه آریان فولاد

کارخانه آریان فولاد

آشنایی با کارخانه آریان فولاد

فرایند ساخت کارخانه آریان فولاد در سال 1380 آغاز شد و با راه‌اندازی اولین خط تولید در سال 1385 به بهره برداری رسید. شرکت آریان فولاد در زمینی به مساحت حدودی ۲۲۰ هزار متر مربع و در شهرستان بوئین زهرا  واقع شده است. این کارخانه در سال اول فعالیت خود تنها اقدام به تولید نبشی می‌کرد ولی در سال 1386 توانست خود را به عنوان اولین تولید کننده تیرآهن در بخش خصوصی معرفی کند. اولین کوره ذوب این مجموعه نیز در سال 1388 و پس از تولید میلگردهای ساختمانی و صنعتی شروع به کار کرد. تولید نبشی‌های صنعتی (سایز 13 به بالا) که در دکل‌های مخابراتی و قدرت استفاده می‌شوند، باعث شده است تا سالانه از خروج حدود 20 تا 30 میلیون دلار ارز جلوگیری شود. هم‌اکنون بیش از ۱۰۰۰ نفر در مجموعه آریان فولاد مشغول به کار بوده که بیش از ۸۰ درصد این افراد بومی و ساکن همان منطقه هستند و این نوع اشتغال‌زایی شرکت آریان فولاد را به عنوان یکی از کارآفرینان برتر در منطقه تبدیل کرده است. این کارخانه علاوه بر فعالیت در بازار داخلی به کشور‌های خارجی مانند ترکیه، ارمنستان، افغانستان و غیره نیز محصولات خود را صادر می‌کند و برندی شناخته شده در خاورمیانه به حساب می‌آید. 

کارخانه آریان فولاد

محصولات کارخانه آریان فولاد

از جمله محصولات کارخانه آریان فولاد می‌توان به مقاطع زیر اشاره کرد:

  • میلگرد در سایزهای 10 الی 30
  • ناودانی در سایزهای 8 الی 15 و 20
  • تیرآهن در سایزهای 14 تا 27
  • نبشی در سایزهای 4 تا 20
  • نبشی‌های بال نامساوی صنعتی
  • ریل صنعتی

روند پیشرفت واحد‌های نورد شرکت آریان فولاد

در ابتدا خطوط نورد مقاطع سنگین و نیمه سنگین این کارخانه در سال ۱۳۸۴ نصب و راه‌اندازی گردید که از محصولات آن می‌توان به انواع تیرآهن، ناودانی، نبشی، تسمه فولادی و ریل سبک اشاره کرد. این واحد دارای دو خط نورد بوده و  ظرفیت تولید آن‌ها ۵۲۰ هزار تن در سال می‌باشد. پس از آن و به منظور تکمیل کردن محصولات کارخانه آریان فولاد، خط نورد میلگرد با ظرفیت تولید ۷۸۰ هزار تن در سال افتتاح شد. پس از چندین سال و در راستای کاهش هزینه‌های کارخانه، تولید شمش و همچنین استفاده مجدد از ضایعات تولید شده، واحد ذوب و ریخته‌گری با ظرفیت حدودی تولید سالانه ۹۵۰ هزار تن شروع به کار کرده و به دلیل نزدیک بودن به خط نورد هزینه‌های حمل و نقل کارخانه را به شدت کاهش داد. در سال ۱۳۹۱ نیز به منظور رسیدگی و پاسخ به نیاز‌های مشتریان خط دوم نورد میلگرد با  ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن در سال به بهره‌برداری رسید.

فرایند تولید

فرایند و مراحل تولید مقاطع مختلف در کارخانه آریان فولاد به صورت زیر است:

۱) خرید آهن اسفنجی و قراضه
۲) ذوب آهن اسفنجی و قراضه و تبدیل به بیلت
۳) برش شمش‌ها در سایزهای مختلف به منظور تولید نبشی و تیرآهن
۴) شمش‌های موردنظر شارژ کوره می‌شوند و با انجام عملیات نورد به محصولات مختلف تبدیل می‌شوند
۵) برش و بسته‌بندی محصولات با توجه به سفارش خریدار

اهداف و مزیت‌های کارخانه آریان فولاد

 استفاده از آخرین و پیشرفته‌ترین تجهیزات روز دنیا که توسط کارخانه‌های مانیسمان دماگ آلمان، NNK ژاپن و دانیلی ایتالیا فراهم شده است، نزدیک بودن به بازار مصرفی تهران و شمال کشور، رعایت مسائل محیط زیستی،‌  کارآفرینی و اشتغال‌زایی بیشتر و کسب رضایت مشتریان از جمله اهداف و مزیت‌های کارخانه آریان فولاد می‌باشد.