لوگو کارخانه ارفع یزد

کارخانه فولاد ارفع

فولاد ارفع در سال ۱۳۸۳ تاسیس و در سال ۱۳۹۲ با تبدیل شدن از شرکت سهامی خاص به شرکت سهامی عام و ثبت در لیست شرکت‌های ثبت شده سازمان بورس اوراق بهادار، فعالیت خود را آغاز کرد. این کارخانه در  فاصله ۲۵ کیلومتری شهر اردکان یزد واقع شده است و دارای دو واحد تولید کننده فولادی و احیای مستقیم می‌باشد که هر کدام داری ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن هستند. شرکت آهن و فولاد ارفع با ایجاد حدود ۱۳۰۰ شغل به صورت مستقیم و ۱۰ هزار شغل به صورت غیرمستقیم، توانسته است در زمینه اشتغالزایی بسیار خوب عمل‌ کند و نقش مهمی در برطرف کردن مشکل بیکاری داشته باشد.

کارخانه ارفع یزد

واحد‌های تولیدی فولاد ارفع

همانطور که اشاره کردیم آهن و فولاد ارفع از دو واحد تولیدی احیا مستقیم و فولادی تشکیل شده است که در ادامه به بررسی این دو واحد پرداخته و توضیحاتی درباره آن‌ها خواهیم داد.

واحد احیا مستقیم

واحد احیا مستقیم فولاد ارفع در سال ۱۳۹۱ به بهره‌برداری رسید. این واحد با استفاده از روش Midrex و با تولید سالیانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی، به منظور تهیه خوراک واحد فولاد‌سازی فعالیت می‌کند. این واحد همچنین با دریافت حدودی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندله در سال، از شرکت‌های تولید کننده گندله‌سازی و با استفاده از یک کوره احیا با ظرفیت تولیدی ۱۰۴ تن در ساعت، عملیات تبدیل گندله به آهن اسفنجی را انجام می‌دهد.

واحد فولادسازی

واحد فولادسازی فولاد ارفع در سال ۱۳۹۲ و با چشم‌انداز تولید ۸۰۰ هزار تن شمش فولادی در سال، با استفاده از تکنیک کوره قوس الکتریکی به همراه یک ماشین ریخته گری ۶ خط، شروع به فعالیت کرد. این واحد همچنین برای افزایش کیفیت محصولات فولادی خود، از یک واحد کوره پاتیلی و یک واحد گاززدایی مخزنی تحت خلا نیز استفاده می‌کند.
آهن و فولاد ارفع علاوه بر دو واحد احیا مستقیم و واحد فولادی سازی، که از قسمت‌های اصلی این مجموعه هستند از واحد‌های دیگری مانند واحد تفکیک هوا، واحد پست برق، واحد تامین و انتقال سیالات و واحد آزمایشگاه ‌ ها و کنترل کیفیت نیز تشکیل شده‌ است.

محصولات فولاد ارفع

شمش فولادی، آهن اسفنجی و بریکت آهن اسفنجی از محصولات شرکت ارفع است که توسط این کارخانه تولید و به بازار ارائه می‌شود. شمش‌های فولادی فولاد ارفع در مقاطع ۱۳۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ میلیمتر و همچنین در طول های ۶ تا ۱۲ متر تولید می‌شوند. این کارخانه با استفاده از نیروی کار باتجربه، متخصص و استفاده از تکنولوژی به روز، آمادگی تولید محصولات خود در ۲۰ گرید مختلف و بر اساس استاندارد‌های DIN آلمان، BS انگلستان، JIS ژاپن، ASTM آمریکا و همچنین طراحی گرید خاص با توجه به نیاز مشتریان را دارا می‌باشد. 

چشم‌انداز‌های شرکت فولاد ارفع

از جمله اهداف و چشم‌انداز‌های فولاد ارفع اردکان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش میزان تولید
  • استفاده از تجهیزات به‌ روز و افزایش کیفیت محصولات تولیدی
  • آموزش پیوسته و مفید جهت دستیابی به اهداف شرکت
  • اشتغالزایی به واسطه گسترش فعالیت‌ها
  • تلاش برای سود ده کردن مجموعه جهت حفظ منابع سهامداران

اقدامات زیست محیطی آهن و فولاد ارفع

شرکت فولاد ارفع همچنین اقدامات  زیست محیطی مناسبی مانند انتخاب تجهیزات مناسب با محیط زیست، ایجاد فضای سبز در فاز دوم، کاشت و نگهداری درخت در محوطه مجموعه، ایجاد و راه‌اندازی سیستم‌های غبارگیر و دیوار‌های عایق صدا ، اختصاص بودجه مناسب جهت بررسی، نگهداری و تعمیر تجهیزات و غیره انجام داده است که در جهت کاهش آلودگی‌های این مجموعه بسیار تاثیرگذار بوده است.

سهام فولاد ارفع (ارفع)

وضعیت سهام آهن و فولاد ارفع با نماد بورسی ارفع در سال ۱۳۹۹ را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.