لوگو کارخانه فولاد امیرکبیر کاشان

کارخانه فولاد امیرکبیر کاشان

معرفی کارخانه فولاد امیرکبیر کاشان

کارخانه فولاد امیرکبیر کاشان (اولین کارخانه تولید کننده ورق‌ گرم گالوانیزه) که در ابتدا با نام شرکت صنایع گالوانیزه فجر سپاهان فعالیت خود را آغاز کرد، در سال ۱۳۷۴ و در ۱۴ کیلومتری شهرستان کاشان با زمینی به متراژ ۷۲ هکتار تاسیس شد. از تولید ورق گالوانیزه به روش غوطه‌وری گرم مداوم، به عنوان هدف اولیه این شرکت یاد می‌شود. ظرفیت تولید خط گالوانیزه این شرکت در ابتدای فعالیت به مقدار ۱۰۰ هزار تن در سال پیش‌بینی شده بود ولی امروزه این ظرفیت به  ۱۳۰ هزار تن در سال رسیده است و پیشرفت مناسبی داشته است. خط‌های اسیدشویی، آنیل، نورد سرد رفت و برگشتی، گالوانیزه گرم مداوم، برش عرضی و فرم‌دهی ورق، خطوط تولیدی شرکت فولاد امیرکبیر کاشان را تشکیل می‌دهند. از مزایای کارخانه امیرکبیر کاشان می‌توان به موقعیت جغرافیایی و قرار گیری در مرکز کشور و دسترسی آسان به راه‌های مختلف حمل و نقل اشاره کرد،‌ به طوری که فاصله این شرکت تا ریل راه‌آهن ۶۰۰ متر و فاصله آن تا جاده ترانزیت ۱۸۰۰ متر می‌باشد.

کارخانه فولاد امیرکبیر کاشان

محصولات کارخانه فولاد امیرکبیر کاشان 

کارخانه فولاد امیرکبیر کاشان به عنوان اولین تولید کننده ورق‌های گالوانیزه شناخته می‌شود. از محصولات این کارخانه می‌توان به ورق گالوانیزه، ورق آنیل شده، ورق اسید شویی شده و ورق فولادی اشاره کرد که در ادامه به بررسی این محصولات پرداخته و توضیحات مختصری درباره هر کدام خواهیم داد.

ورق گالوانیزه

کارخانه امیرکبیر کاشان محصولات گالوانیزه خود را در سه قالب ورق مسطح، کلاف و ورق فرم دار(مقطع سینوسی و ذوزنقه ای) دسته‌بندی می‌کند. کلاف های تولید شده توسط این کارخانه در عرض‌ ۶۰۰ تا ۱۲۵۰ میلی‌متر و در ضخامت‌ ۰٫۲۵ تا ۱٫۵ میلی‌متر تولید می‌شوند، همچنین قطر داخلی این کلاف در بازه ۵۰۸ تا ۶۱۰ میلی‌متر و قطر خارجی آن ۱۰۰۰ تا ۱۸۲۰ میلی‌متر می‌باشد. عرض ورق‌ گالوانیزه مسطح نیز مانند کلاف می‌باشد اما طول آن بین ۰٫۵ تا ۴ متر و ضخامت آن در محدوده ۰٫۲۵ تا ۱٫۲ میلی‌متر قرار می‌گیرد. عرض ورق فرم دار به عرض ورق ورودی وابسته بوده، طول آن بین ۱٫۵ تا ۱۲ متر و ضخامت آن در بازه ۰٫۴ تا ۰٫۸ قرار دارد. ورق گالوانیزه امیرکبیر کاشان در ساخت پروفیل، تولید قطعات اتومبیل، لوازم خانگی، ساخت کابینت و غیره کاربرد دارد.

ورق آنیل شده

این نوع ورق تنها در قالب کلاف تولید می‌شود. عرض ورق‌های آنیل شده کارخانه امیر‌کبیر کاشان ۵۵۰ در ۱۲۵۰ میلی‌متر، قطر داخلی آن ۶۱۰ میلی‌متر،‌ قطر خارجی ۱۰۰۰ تا ۱۸۳۰ میلی‌متر و ضخامت آن ۰٫۲۵ تا ۲ میلی‌متر می‌باشد و از روغن برای پوشش محافظ سطح آن استفاده می‌شود. از جمله کاربرد‌های ورق آنیل شده می توان به بشکه‌سازی، مبلمان،‌ لوله‌سازی و غیره اشاره کرد.

ورق اسید شویی شده

ورق اسیدشویی نیز مانند ورق آنیل شده فقط در قالب کلاف عرضه می‌شود. قطر داخلی این محصول ۶۱۰ میلی‌متر، قطر خارجی آن در بازه ۱۰۰۰ تا ۱۸۳۰ میلی‌متر، عرض ورق از ۵۵۰ تا ۱۲۵۰ میلی‌متر و ضخامت ورق در بازه ۰٫۲۵ تا ۲ میلی‌متر قرار دارد و برای محافظت از سطح آن از هیچ نوع روغنی استفاده نمی‌شود. تولید لوازم خانگی،‌ ساخت لوله و مصارف صنعتی از جمله کاربرد‌های این محصول می‌باشد.

ورق فولادی

ورق فولادی نیز تنها به صورت کلاف تولید می‌شود و ابعاد این محصول به این صورت می‌باشد. قطر داخلی ۶۱۰ میلی‌متر، قطر خارجی ۱۰۰۰ تا ۱۸۳۰ میلی‌متر، عرض ورق فولادی ۵۵۰ تا ۱۲۵۰ میلی‌متر و ضخامت آن ۰٫۲۵ تا ۲ میلی‌متر. در این محصول از هیچ روغنی برای محافظت از گوشش سطح استفاده نمی‌شود.

لازم به ذکر است که، تمامی این محصولات در استاندارد‌های JIS، DIN، ISO 3575، ISIRI و ASTM تولید و در بازار عرضه می‌شوند.

چشم‌انداز‌ کارخانه فولاد امیرکبیر کاشان

از اهداف و چشم‌انداز‌های این مجموعه می توان به افزایش کیفیت محصولات، داشتن سهم ۲۰ درصدی در بازار ایران و حضور مداوم در بازار‌های صادراتی، کاهش آلایند‌های زیست محیطی و بالابردن ایمنی دستگاه‌ها و کارکنان اشاره کرد.

سهام امیرکبیر کاشان (فجر)

در این قسمت وضعیت سهام امیرکبیر کاشان با نماد بورسی فجر در سال ۱۳۹۹ را مشاهده می‌کنید.