لوگو کارخانه ذوب آهن اصفهان

کارخانه ذوب آهن اصفهان

معرفی کارخانه ذوب آهن اصفهان 

احداث کارخانه ذوب آهن اصفهان در سال ۱۳۴۶ توسط مهندسین شوروی کلید خورد و در سال ۱۳۵۰ با استفاده از واحد کک سازی و کوره بلند شماره ۱، به تولید چدن پرداخت.
پس از آن، رفته رفته و با گسترش این کارخانه، به تعداد کوره بلندها و واحدهای مختلف کارخانه افزوده شد و مجموعه ذوب آهن اصفهان را به مهم‌ترین تولید کننده شمش‌های فولادی و برخی از مقاطع آهنی نظیر تیرآهن و میلگرد تبدیل کرد.
کارخانه ذوب آهن اصفهان علاوه بر واحدهای ذوب و شمش‌ریزی با استفاده از کوره بلند و خطوط تولید متعدد خود، در چندین واحد مختلف، اقدام به تولید مقاطع آهنی کرده است. در ادامه به بررسی این واحدها و محصولات تولید شده در هر واحد می‌پردازیم.

کارخانه ذوب آهن اصفهان

محصولات ذوب آهن اصفهان 

همانطور که در بخش پیشین نیز ذکر شد، حجم زیادی از مقاطع مختلف در تمامی سایزهای موجود در بازار، توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید می‌شود. از جمله این محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هر کدام از محصولات نامبرده شده بر حسب وزن محصول نهایی و برخی پارامترهای دیگر در واحدهای جداگانه‌ای تقسیم و تولید می‌شوند که در ادامه به بررسی هر کدام از این واحدها می‌پردازیم.

واحد کارگاه نورد ۳۰۰ 

در این کارگاه که به طور متوسط توانایی تولید ۷۰۰ هزار تن مقاطع آهنی در سال را دارد، به طور عمده به تولید مقاطع سبک‌تر با سایزهای پایین می‌پردازد. از جمله محصولات تولید شده در کارگاه نورد ۳۰۰ می‌توان به میلگرد ساده و میلگرد آجدار ذوب آهن در سایزهای ۱۲ تا حداکثر ۴۰ میلی‌متر اشاره کرد. از دیگر محصولات این کارگاه، نبشی‌های در سایز پایین (۴ تا ۷ میلی‌متر) می‌باشند.

واحد کارگاه نورد ۳۵۰ 

این کارگاه به طور تخصصی به تولید میلگرد شاخه‌ای و کلاف صنعتی و ساختمانی با استاندارد‌های مختلف می‌پردازد. حجم تولید سالیانه این کارگاه به ۳۳۰ هزار تن در سال می‌رسد. کارگاه نورد ۳۵۰ را به نوعی واحد تولید کننده محصولات با وزن متوسط می‌نامند.

واحد کارگاه نورد ۵۰۰ 

این واحد وظیفه تولید مقاطع نیمه سنگین به طور پیوسته را به عهده دارد. انواع تیرآهن و هاش در سایزهای پایین (از ۱۲ تا ۱۸) و همچنین میلگرد با ضخامت‌های خیلی بالا (۴۰ تا ۶۰ میلی‌متر)، در این واحد تولید می‌شوند. ظرفیت تولید این واحد، ۷۵۰ هزار تن در سال می‌باشد.

واحد کارگاه نورد ۶۵۰ 

این واحد را می‌توان واحد تولید مقاطع بسیار سنگین معرفی کرد. تمامی مقاطع تیرآهن بال پهن، ریل، آرک و چهارپهلو های صنعتی در این واحد تولید می‌شوند. کارگاه نورد ۶۵۰ سالیانه بیش از ۷۵۰ هزار تن مقاطع مختلف آهنی تولید می‌کند.

شرکت‌های وابسته به کارخانه ذوب آهن اصفهان 

کارخانه ذوب آهن اصفهان با پشتوانه تنوع و حجم محصولات تولید شده خود، یکی از حیاتی‌ترین کارخانجات در صنایع مادر تلقی می‌شود. بدیهی است که کارخانه‌ای با این عظمت و وسعت دارای سهام‌داران حقیقی و حقوقی بی‌شماری می‌باشد. علاوه بر آن، تعداد زیادی شرکت، کارخانه و مجموعه به عنوان مراکز وابسته به کارخانه ذوب آهن اصفهان در حال فعالیت و توسعه می‌باشند. در اینجا نام چهار مجموعه معتبر و بزرگ وابسته به ذوب آهن اصفهان آورده شده است:

  • کارخانه قطران اصفهان
  • شرکت پویش بازرگانی ذوب آهن
  • شرکت پویش معادن ذوب آهن
  • باشگاه فرهنگی ورزشی ذوب آهن اصفهان

ذوب آهن در بازار بورس نیز حضور فعالی دارد و تعداد زیادی از اشخاص حقیقی سهام آن را به طور روزانه مورد معامله و خرید و فروش قرار می‌دهند.

سهام ذوب آهن اصفهان (ذوب)

در این قسمت وضعیت سهام ذوب آهن اصفهان با نماد بورسی ذوب در سال ۱۳۹۹ را مشاهده می‌کنید.