لوگو کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

معرفی شرکت فولاد مبارکه اصفهان 

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان که یکی از بزرگترین مجموعه‌های صنعتی کشور است که در سال ۱۳۶۰ در نزدیکی شهر مبارکه اصفهان وارد فاز اجرایی شد. این کارخانه که لقب بزرگ‌ترین تولید کننده فولاد خاورمیانه را دریافت کرده است، دارای مساحت و زیربنایی در حدود ۳۵ کیلومتر مربع می‌باشد. از این مجموعه به عنوان بزرگترین واحد صنعتی خصوصی در کشور نیز یاد می‌شود. ظرفیت تولیدی کارخانه فولاد مبارکه حدود ۱۰/۳ میلیون تن است و  برنامه‌ریزی‌های لازم جهت رسیدن به ظرفیت ۲۵ میلیون تنی در افق ۱۴۰۴ نیر توسط این کارخانه انجام شده است. در ادامه به معرفی برخی از واحدهای موجود در فولاد مبارکه اصفهان می‌پردازیم.

کارخانه ذوب آهن اصفهان

محصولات فولاد مبارکه اصفهان

فولاد مبارکه دارای ۲ ناحیه نورد گرم و نورد سرد می‌باشد. کلاف‌های تولید شده در فرآیند نورد گرم اصطلاحا ورق سیاه نامگذاری شده‌اند. علاوه بر ورق سیاه، کارخانه فولاد مبارکه اصفهان در واحد نورد گرم، ورق ST52 را نیز تولید می‌کند که این ورق در ابعاد 6×1.5 و ضخامت‌های 3 تا 15 میلی‌متر دربازار عرضه می‌شود.
در نورد سرد، پس از اتمام فرآیند نورد، در بیشتر اوقات، پوشش‌هایی بر روی سطح ورق اعمال می‌شود. از جمله محصولات نورد سرد فولاد مبارکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد (این ورق‌ها در ضخامت‌های استاندارد و ابعاد مورد نیاز مشتری تولید شده و آماده ارائه به مصرف‌کنندگان می‌شوند):

ورق گالوانیزه

ورق‌ گالوانیزه به نوعی محبوب‌ترین و پرکاربردترین ورق در بین ورق‌های پوشش دهی شده می‌باشد. علت این محبوبیت، مقاومت به خوردگی ممتازی است که این ورق از خود نشان می‌دهد.

ورق رنگی

ورق رنگی از دیگر محصولات پرکاربرد در صنایع مختلف می‌باشد. رنگ اعمال شده بر روی ورق، تا حد قابل قبولی مقاومت ورق در برابر زنگ زدگی را بالا می‌برد و علاوه بر آن به واسطه رنگ‌های گوناگون، می‌تواند در مصارف تزیینی به کار رود. 

ورق قلع اندود

ورق قلع اندود یکی از فرآورده‌های جانبی خط تولید نورد سرد فولاد مبارکه می‌باشد. عنصر قلع در این ورق به عنوان پوششی به کار می‌رود که علی رغم خواص مکانیکی پایین، خواص خوردگی و ضد زنگ مناسبی را از خود نشان می‌دهد.

ورق آجدار

ورق آجدار کارخانه فولاد مبارکه به صورت رول و در عرض 1.5 متر تولید می‌شود و در ضخامت‌های مختلف ۳، ۴، ۵ و ۶ میل در بازار موجود است.

واحدهای فولاد مبارکه اصفهان

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان برای دسته بندی مناسب و ارائه مدیریت بهتر، مجموعه خود را به چند ناحیه اصلی تقسیم کرده است. این نواحی عبارتند از:

  • آهن سازی
  • ریخته‌گری پیوسته و فولادسازی
  • خط تولید نورد گرم
  • خط تولید نورد سرد و پوشش دهی
  • بخش پشتیبانی و تعمیر

هرکدام از نواحی نامبرده شده از واحدهایی تشکیل شده‌اند که برخی از این واحدها در ادامه آورده شده است.

واحد واگن برگردان و انباشت 

این واحد وظیفه انتقال پودر آهن از کارخانجات استخراج سنگ آهن به کارخانه فولاد مبارکه را به عهده دارند. شارژ سنگ آهن کارخانه فولاد مبارکه معمولا از کارخانجاتی نظیر بافق، چادرملو، زرند، گل گهر و یا سیرجان ایرانیان انجام می‌شود.

واحد آهک سازی

در این بخش، سنگ آهک از معدن حوض ماهی وارد کوره‌های پخت می‌شود و آهک پته شده تشکیل می‌شود. آهک برای تولید فولاد، ماده اولیه بسیار مهمی می‌باشد.

واحد گندله سازی

در این مرحله، پودر کنسانتره آهن، پودر بنتونیت (به عنوان چسب) و غبارگیرها با هم ترکیب می‌شوند و گندله‌هایی به وجود می‌آیند که دارای اندازه بین ۸ تا ۱۶ میلیمتر هستند و برای شارژ، به واحد احیای مستقیم منتقل می‌شوند.

واحد احیای مستقیم

در این واحد، گندله‌های از پیش ساخته شده به آهن اسفنجی تبدیل می‌شوند. این آهن وارد بخش ریخته‌گری مداوم شده و برای شمش‌ریزی از آن بهره‌برداری می‌شود.

فولاد مبارکه، اولین عضو ایرانی انجمن جهانی فولاد

انجمن جهانی فولاد یا World Steel Association یکی از فعال‌ترین و بزرگترین انجمن‌های صنعتی دنیا به شمار می‌آید که از کشورهای برتر تولید کننده فولاد با پراکندگی گسترده عضو پذیرفته است. شرکت فولاد مبارکه اصفهان، اولین عضو ایرانی این مجموعه به شمار می‌آید که به تازگی به لیست اعضای اصلی این انجمن اضافه شده است. عضویت اصلی این انجمن را تنها شرکت‌هایی به دست می‌آورند که دو فاکتور تولیدکننده فولاد خام و غیردولتی بودن را داشته باشند. بر اساس آمار منتشر شده، حدود 85 درصد از تولیدات فولاد در جهان، توسط اعضای اصلی این انجمن انجام می‌شود.

سهام فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) 

سهام فولاد مبارکه فولاد مبارکه اصفهان به اشخاص حقیقی و حقوقی داده می‌شود. از مهم‌ترین واحدهای حقوقی که به نوعی مهمترین سهام‌داران فولاد مبارکه اصفهان می‌باشند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با ۱۷٫۱۹٪ سهام فولاد مبارکه 
  • سرمایه‌گذاری صدر تامین با ۹٫۵۱٪ سهام فولاد مبارکه
  • بانک رفاه کارگران با ۳٫۱۸٪ سهام فولاد مبارکه
  • سرمایه‌گذاری استان تهران با ۳٫۰۷٪ سهام فولاد مبارکه

در جدول زیر وضعیت سهام فولاد مبارکه اصفهان با نماد بورسی فولاد در سال ۱۳۹۹ را مشاهده خواهید کرد.

وضعیت سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان