لوگو کارخانه فولاد هرمزگان

کارخانه فولاد هرمزگان

معرفی کارخانه فولاد هرمزگان

کارخانه فولاد هرمزگان

شرکت فولاد هرمزگان یکی از مهم ترین مراکز تولید فولاد در کشور است که بعد از انقلاب ایران، به دومین کارخانه بزرگ تولید فولاد در کشور تبدیل شده است. این شرکت در زمینی با مساحت حدودی ۹۵ هکتار، در غرب شهر بندرعباس و در نزدیکی آب‌های خلیج فارس واقع شده است.
طرح احداث فولاد هرمزگان در سال ۱۳۷۸ توسط شورای اقتصاد مطرح و به تصویب رسید و در سال ۱۳۸۵ پروژه ساخت این مجموعه کلید خورد. واحد احیا مستقیم این مجموعه با ظرفیت تقریبی یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن آهن اسفنجی، پس از ۳۲ ماه که در نوع خودش یک رکورد منحصر به فرد در زمینه ساخت در کشور محسوب می‌شود، به اجرا درآمده و در مهرماه  فاز سرد این مجموعه راه اندازی شد. در اسفند ماه همان سال نیز این شرکت به صورت رسمی توسط رییس جمهور وقت افتتاح گردید. همچنین فاز تست گرم این مجموعه در سال ۱۳۸۹ و نخستین تختال شرکت فولاد هرمزگان نیز در سال ۱۳۹۰ آماده و تولید شد.
نزدیکی به خلیج فارس جهت استفاده از آب های آزاد، نزدیکی به مخزن‌های گاز عسلویه و همچنین دسترسی آسان به جاده و حمل و نقل ریلی از ویژگی‌های مثبت مکان جغرافیایی فولاد هرمزگان است.

محصولات کارخانه فولاد هرمزگان

در این قسمت به محصولات تولیدی شرکت فولاد هرمزگان،‌ که بسیاری از نیاز‌های بازار را تامین می‌کنند می پردازیم. 

  • تختال
  • آهن اسفنجی
  • آهک
  • اکسیژن
  • نیتروژن

در ادامه نیز به ظرفیت و کاربرد این محصولات اشاره خواهیم کرد و توضیحات کوتاهی ارائه خواهیم داد.

تختال

تختال‌ها در کارخانه فولاد هرمزگان با ظرفیت حدودی ۱٫۵ میلیون تن و در ضخامت‌های ۲۰۰ و ۲۵۰ میلی متر، عرض ۹۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌متر و طول ۶۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ میلی‌متر تولید می‌شوند. در مواردی مانند پروفیل سازی، لوله‌های آب، نفت و مخازن تحت فشار از تختال‌های تولید شده در خط نورد گرم و در مواردی مانند ورق بدنه خودرو، ورق‌های گالوانیزه و همچنین بدنه لوازم خانگی مانند بخاری و یخچال از تختال‌های تولید شده در نورد سرد استفاده می‌شود.

محصولات میانی(آهن اسفنجی، آهک، اکسیژن، نیتروژن)

آهن اسفنجی با ظرفیت یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار تن در سال، به کمک مواد اولیه آهک با ظرفیت ۹۰ هزار تن در سال، اکسیژن با ظرفیت ۷۵۰۰ نرمال متر مکعب بر ساعت و در آخر نیتروژن با ظرفیت ۱۲۰ نرمال متر مکعب بر ساعت، توسط شرکت فولاد هرمزگان تولید می شوند.

ویژگیهای منحصر به فرد کارخانه فولاد هرمزگان

با توجه به چشم‌انداز های شرکت فولاد هرمزگان،‌ داشتن ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، در این قسمت تلاش میکنیم شما را با برخی از این ویژگی ها به صورت تیتروار آشنا کنیم.

  • برای اولین بار در کشور، استفاده از سیستم کنترل آلودگی جهت کم کردن آلودگی‌های تولید شده
  • استفاده از به روزترین آب شیرین کن های موجود در کشور
  • بهره گیری از کوره آهک پزی عمودی دو قلو
  • بیشترین سرعت ریخته گری تختال به منظور بالا بردن بازده تولید 
  • تولید فولادهای پر کربن برای تولید فولادهایی با استحکام بالا
  • امکان تغییر عرض در حین ریخته گری برای کم کردن زمان آماده سازی و بیشتر کردن مقدار تولید
  • نیاز نداشتن به پاتیل سرباره و تخلیه سرباره بر روی زمین به منظور از بین  بردن حذف زمان انتظار پاتیل و افزایش بازدهی

در مجموع شرکت فولاد هرمزگان با توجه به این ویژگی ها توانسته است کیفیت و اهمیت خود را در بازار موجود ثابت کند و توانایی رقابت با سایر شرکت‌ها را نیز داشته باشد.

چشم انداز کارخانه فولاد هرمزگان

فولاد هرمزگان با استفاده از نیروهای انسانی توانمند و با تجربه و همچنین بهره‌مندی از به روز ترین دستاورد‌های صنعت فولاد، در تلاش است که محصولات خود را با توجه به نیاز مشتری به بازار های داخل و خارج ایران ارائه دهد. با توجه به سرمایه گذاری ۱۳۰۰ میلیارد تومانی شرکت فولاد هرمزگان و ایجاد  ۱۵۰۰ شغل به صورت مستقیم و ۶۰۰۰ شغل به صورت غیرمستقیم، در صورت اجرا و توسعه این طرح برنامه ریزی این شرکت به گونه‌ای تنظیم شده است که تعداد فرصت‌های شغلی مستقیم و غیر مستقیم فولاد هرمزگان دو برابر شود و فرصت‌های شغلی جدیدی را ایجاد کند.

سهام فولاد هرمزگان (هرمز)

در جدول زیر وضعیت سهام شرکت فولاد هرمزگان با نماد بورسی هرمز در سال ۱۳۹۹ را مشاهده می‌کنید.