لوگو گروه ملی فولاد اهواز (ایران)

گروه ملی فولاد اهواز (ایران)

آشنایی با گروه ملی فولاد اهواز (ایران)

گروه ملی فولاد ایران (اهواز) در سال ۱۳۴۲ و در شهر اهواز تاسیس شد. انواع میلگرد ساده، میلگرد آجدار و نبشی از محصولات تولیدی این مجموعه به شمار می‌آیند و به بازار عرضه می‌شوند. این کارخانه به عنوان اولین کارخانه تولید کننده محصولات نوردی در ایران شناخته می‌شود و پس از انقلاب، با داشتن محصولات و خطوط متنوع از محصولات نورد و فولادی، به نام گروه ملی صنعتی فولاد ایران تغییر نام داد. در سال ۱۳۴۶، خطوط تولیدی این مجموعه با نصب تجهیزات و مونتاژ ماشین‌آلات با ظرفیت تولید ۶۵ هزار تن در سال راه اندازی شد و به مرور سایر کارگاه‌ها به آن اضافه شد. در سال‌های ۱۳۷۱، ۱۳۸۳ و ۱۳۸۵، با انجام طرح‌های بازسازی و توسعه، ظرفیت تولید افزایش و کیفیت محصول، سیستم های بهره برداری و کنترل تولید دچار تغییر شده و ارتقا یافتند. هم‌اکنون این مجموعه بزرگ با ظرفیت تولیدی سالانه یک میلیون و ۴۳۰ هزار تن محصولات فولادی و ۴۳۰ هزار تن شمش نه تنها بخش عظیمی از نیاز‌های کشور را تامین می‌کند بلکه از صادرکنندگان مهم محصولات فولادی نیز به شمار می‌آید.

گروه ملی فولاد اهواز (ایران)

کارخانه‌های گروه ملی فولاد اهواز

کارخانه‌های گروه ملی صنعتی فولاد ایران شامل کارخانه فولاد سازی، کارخانه نورد کوثر، کارخانه نورد تیرآهن، کارخانه لوله سازی، کارخانه ماشین سازی و کارخانه نورد میلگرد و مفتول می‌شود که در ادامه به صورت مختصر اطلاعاتی درباره این کارخانه‌ها ارائه خواهیم داد.

کارخانه فولاد سازی

کارخانه فولاد سازی به روش قوس الکتریکی در سال ۱۳۵۱ فعالیت خود را آغاز کرد. با انجام فاز اول طرح نوسازی، ظرفیت اسمی تولید کارخانه به ۴۳۰ هزار تن در سال افزایش یافت که با انجام فاز بعدی طرح توسعه، این مقدار به عدد ۸۶۰ هزار تن در سال خواهد رسید. مواد اولیه استفاده شده توسط این کارخانه شامل آهن اسفنجی، آهن اسقاطی، بریکت، فرو آلیاژ‌ها و مواد افزودنی می‌شود و محصول تولیدی این کارخانه نیز شمش می‌باشد که به عنواد مواد اولیه کارخانجات نورد میلگرد و مفتول و کارخانجات نورد تیرآهن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کارخانه از سه بخش اصلی و ۴ بخش جانبی تشکیل شده است. در بخش اصلی یک کوره ۶۰ تنی قوس الکتریکی،‌ یک کوره پاتیلی LF و یک واحد ریخته‌گری پیوسته اقدام به تولید شمش می‌کنند. بخش‌های جانبی این کارخانه نیز شامل واحد قراضه، آبرسانی، اکسیژن و غبارگیر می‌شود.

کارخانه نورد کوثر

کارخانه نورد کوثر اهواز در زمینی به متراژ ۹۰ هزار متر مربع و در سال ۱۳۸۱ تاسیس و پس از تجهیز شدن در سال ۱۳۸۳ توسط متخصصین داخلی به بهره‌برداری رسید . محصولات این کارخانه علاوه بر میلگردهای ساده و آجدار، شامل محصولات دیگری مانند ناودانی،  نبشی و تسمه می‌شود که تمامی این محصولات تحت استاندارد بین‌المللی DIN تولید شده و در بازار موجود می‌باشند.. ظرفیت تولید این کارخانه حدود ۵۵۰ هزار تن در سال است که توانسته است حجم زیادی از احتیاج بازار ایران را برطرف کند.

 کارخانه نورد تیرآهن

کارخانه نورد تیرآهن این مجموعه با دو خط تولیدی جدا به نام‌های خط ۶۳۰ و خط ۶۵۰ فعالیت می‌کند. خط ۶۵۰ این کارخانه در سال ۱۳۵۱ راه‌اندازی شد و هم‌اکنون با ظرفیت تولیدی ۱۹۵ هزار تن در سال قادر به تولید تیرآهن بال موازی (IPE)، تیرآهن بال باریک شیب دار (IPN)، نبشی و ناودانی می‌باشد. خط ۶۳۰ نیز در ادامه و در سال ۱۳۵۷ به این کارخانه اضافه گردید و ظرفیت تولیدی آن در سال حدود ۱۹۰ هزار تن می‌باشد. تیرآهن بال موازی (IPE) و تیرآهن بال باریک شیب دار (IPN) از محصولات خط ۶۳۰ می‌باشند که در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند.

کارخانه لوله سازی

کارخانه لوله سازی گروه ملی فولاد اهواز در سال ۱۳۵۱ احداث و پس از برپایی و نصب تجهیزات در سال ۱۳۶۰ به بهره‌ برداری رسید و شروع به کار کرد. ظرفیت اسمی این کارخانه ۹۰ هزار تن در سال می‌باشد و اولین کارخانه تولید کننده لوله بدون درز در ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود که با استفاده از تکنولوژی Push Bench قادر به تولید انواع لوله در قطر‌های مختلف می‌باشد.

کارخانه ماشین سازی

کارخانه ماشین سازی به قصد تولید قطعات، ابزار و دستگاه‌های مورد استفاده و نیاز کارخانه‌های گروه ملی صنعتی فولاد ایران، در سال ۱۳۵۳ تاسیس شد. این کارخانه دارای واحد‌های مختلفی مانند مونتاژ، ماشینکاری، جوشکاری و عملیات حرارتی با استفاده از تجهیزات پیشرفته CNC است که در زمینی به مساحت ۷ هزار متر مربع واقع شده است. در حال حاضر حدود ۴۵ درصد قطعات مورد نیاز کارخانه‌های مختلف و حدود ۸۰ درصد از قطعات مورد نیاز گروه ملی فولاد اهواز توسط این کارخانه تامین می‌شود. واحد‌های کارخانه ماشین سازی با بیش از ۶۰ دستگاه شامل ماشین ابزار، واحد عملیات حرارتی و کارگاه جوش و مونتاژ می‌شود.

 کارخانه نورد میلگرد و مفتول 

کارخانه نورد میلگرد این مجموعه در سال ۱۳۴۲ تاسیس و با ظرفیت اسمی سالانه ۶۵ هزار تن، در سال ۱۳۴۶ به بهره‌برداری رسید. در سال ۱۳۵۲ نیز خط تولید مفتول این مجموعه راه اندازی شد و با اجرای طرح توسعه، در سال ۱۳۷۲ ظرفیت اسمی این مجموعه به عدد ۵۰۵ هزار تن در سال افزایش یافت. محصول تولید شده توسط این کارخانه انواع میلگرد ساده و آجدار و مفتول ساده و آجدار در سایز‌های مختلف می‌باشد.

محصولات گروه ملی فولاد اهواز

محصولات این مجموعه دارای تنوع بالایی بوده و با توجه به حضور در بازارهای بین‌المللی از کیفیت بسیار مناسبی نیز برخوردار می‌باشند. این محصولات عبارتند از:

  • انواع میلگرد‌های ساده و آجدار در سایز‌های ۱۶ تا ۴۰
  • انواع مفتول ساده و آجدار در سایز‌های ۵٫۵ تا ۱۲ میلی‌متر
  • انواع لوله از قطر ۰٫۵ تا ۶ اینچ
  • تیرآهن بال موازی (IPE)
  • تیرآهن بال باریک شیب دار (IPN) در اندازه‌های ۱۲ الی ۲۰ میلی‌متر و به طول‌های ۶، ۹ و ۱۲ متر
  • نبشی بر اساس استاندارد DIN 1028
  • ناودانی بر اساس استاندارد DIN 1026
  • انواع شمش‌ در ابعاد ۱۰۰×۱۰۰، ۱۳۰×۱۳۰، ۱۵۰×۱۵ و ۱۶۰×۱۶۰ میلی‌متر

و محصولات جدید و نوینی مانند تیرآهن نیمه سبک (مهزیار) بر اساس ISIRI 16348، لوله‌های درون چاهی، مفتول استحکام بالا مخصوص بتن پیش‌‌تنیده، پل پیش‌ساخته عابر پیاده و خانه سریع الاحداث که با توجه به نیاز بازار و در راستای اهداف عالی تحقیق و توسعه، تولید شده‌اند.